FASTE LÆSERE

onsdag den 27. januar 2010

"MORS VARME KARTOFFELSALAT"


Ja - det er det ikke, men den ligner.
Min mor lavede verdens bedste varme kartoffelsalat, men desværre fik jeg aldrig opskriften.
Heldigvis er det lykkedes mig at finde en der ligner.





VARM KARTOFFELSALAT.

600 g kartofler ( evt. fra glas)

Marinade:

2 store løg

50 g margarine

1½ dl vand

3/4 dl eddike

1 spsk sukker

1½ tsk salt

1 knsp peber

1 knsp knust chili (min tilføjelse)

1 dl piskefløde
  • Kartoflerne koges med skræl, pilles og når de er kolde skæres de i skiver.

  • Løggene skæres i tynde skiver og svitses sammen med en knsp chilli, i margarinen til de er klare, men ikke brune.
  • Bland eddike med sukker, salt, og peber, og kom det ned til løgene.

  • Vend kartofler og piskefløde i blandingen og varm den igennem.

Kartoffelsalaten spises, drysset med purløg, sammen med bayerske pølser, varmet på ægte kirketjenermaner.


"KIRKETJENERPØLSER."


En gryde vand tilsættes et alm. løg i både, en god sjat eddike og en tsk bouillonpulver. Når vandet koger, tilsættes pølserne og der slukkes for vandet. Pølserne varmes igennem og er så klar til servering.

Denne opskrift på pølser lærte jeg af min tidligere kirketjenerkollega, Niels Chr. og serverede den da Rosa og Claus holdt afskedsfest hos BoConcept i München. Selv de danske "udvandrere" måtte erkende at det var de bedste danske hot dogs de havde smagt - og de faldt også i god jord hos tyskerne.

2 kommentarer:

  1. Hej - velkommen hos mig! Den kartoffelsalat ligner min mors - men jeg tilsætter lidt mel til løgene, når de er klaret og så vand som en slags opbagning. Sukker og eddike til sidst. Måske lidt fløde, det gjorde min mor nu ikke, men ....men det smager knaldgodt!
    Tricket med bouillon kender jeg, men eddike? Det må prøves, kirketjenere er kloge folk - god dag til dig!

    SvarSlet
  2. Takker og også velkommen her.

    Ja, jeg jævner nu også min kartoffelsalat lidt. Hvis du kan lide stærk mad, så prøv tippet med chilli. Ikke så meget at det gør kartoffelsalaten stærk - det skal stadig være den sur-søde smag der er fremtrædende, men et lille drys chilli giver lige et nyt pift til salaten.
    Eddike i vandet skulle efter sigende gøre at pølserne bliver sprøde - du ved "kend den på knækket".

    SvarSlet