FASTE LÆSERE

torsdag den 10. juni 2010

RAKU - KURSUS 1. AFTEN.


I aftes var jeg på raku-kursus hos Dorte Visby på Maarupgaard som ligger lige udefor Lønstrup.

En hyggelig og lærerig aften hvor der rigtigt blev leget med ler.


1. opgave var en "Tæske-æske".

Vi fik udleveret en klump ler - og opgaven var at kaste den mod bordpladen og derved få en facon frem - senere skulle den udsmykkes med tryk af f.eks. et stykke træ eller lignenede - og til sidst  skulle der skæres låg og udhules, så vi endte med en lille æske.



En sjov og udfordrende opgave, men jeg mistede næsten koncentrationen da vi kom udenfor.

Maarupgaard ligger så utroligt smukt - få hundrede meter fra den, nu næsten nedrevne, Mårup kirke og med et smukt syn ud over havet og Rubjerg Knude Fyr.



Efter en dejlig pause - hvor Dorte gav lidt mad og et glas rødvin, var der igen tid til at lege med ler.

Jeg fik lavet et lille fyrfadshus inden det igen var tid til at pakke sammen og rydde op.

Vi var 14 deltagere - både voksne og børn og der blev lavet mange ting.


Næste onsdag mødes vi igen - så skal vores brændte ting glasseres og dekoreres og endnu engang i rakuovnen.


3 kommentarer:

  1. Hvor ser det dog spændende ud.
    At arbejde med ler- er ikke rigtig noget jeg har prøvet voldsomt meget af.
    Glæder mig til at følge dit arbejde :-)
    "Havtornens rige"- det lyder bare så smukt.

    SvarSlet
  2. Det var rigtig sjovt, men det er længe siden jeg har prøvet, så det var først til slut at jeg syntes det begyndte at lykkes - men med så mange keramikere i omegnen er det svært ikke at blive begejstret.
    Ja, "Havtornens rige" - jeg elsker også det navn - og stedet her, hvor havtornen vokser - og så smager den godt ;o)

    SvarSlet
  3. Hejsa Marianne! Tak for din søde kommentar! Sikke et spændende kursus og sikke en beliggenhed. Hvor lyder jeres tur til Flenburg dejlig. Jeg havde faktisk også tænkt på noget lignende men havde slet ikke overvejet overnatning. Hvad kostede en overnatning cirka? Og hvis du har andre gode tips til steder-butikker udover allerede nævnte modtages de gerne♥ Ha en dejlig dag. KNUS

    SvarSlet