FASTE LÆSERE

fredag den 21. januar 2011

ABC SCANDINAVIA - "L"

L - som i Lønstrup - den lille by ved havet.


Lønstrup er en lille by med 553 indbyggere - på toppen af Danmark.

Lønstrup er et gammelt fiskerleje. Naturen er barsk med stejle sand- og lerklinter.


Lønstrup blev et kendt sted den 11. august 1877. Den dag trak det sammen til et voldsomt uvejr, og ved middagstid startede et skybrud som varede 1½ time.

Den lille Lønstrup Bæk blev til en kløft 360 meter lang, 15 meter bred og 4,5 meter dyb.



Bækslugten, som blev dannet ved denne lejlighed, gennemskærer stadig byen.



Tidligere levede mange familier af fiskeri i Lønstrup. Nu er der kun fritidsfiskerne der er tilbage på byens bådplads.


Lønstrup består hovedsageligt af een lang gade, som snor sig gennem de stejle klinter.






















På de store græs- og marehalmsklædte bakkedrag i Lønstrups nordlige del finder man de såkaldte "sommervillaer", som blev opført i årene omkring 1920, da Lønstrup var en populær badeby.



Midt i byen og ved byens torv ligger Lønstrups gamle
biograf, som om sommeren en café med levende
musik, og om vinteren fremvises der fortsat film.



Lønstrup er kendt for sine mange kunsthåndværkere–
glaspustere, keramikere, smykkekunstnere og
 gallerier.



I sommersæsonen fyldes området i og omkring
Lønstrup med op til 10.000 turister om ugen -


og du er også velkommen.

12 kommentarer:

  1. Det var en dejlig rundtur i din smukke by, Marianne! Spændende også at få lidt historisk at vide, og de gamle sommervillaer er vel nok flotte.
    Klem og rigtig god weekend!

    SvarSlet
  2. Tak Madame - jeg håber at du engang får lyst til at besøge den og mig.
    Ja, de gamle villaer er smukke (og dyre) og tænk dig - min mor var "ung pige" hos en købmand med villa i Lønstrup - så jeg føler lidt at jeg går rundt i hendes fodspor i byen.

    SvarSlet
  3. Hvor er der smukt og med masser af stemning..Den by kunne jo sagtens være et besøg værd...;-D

    SvarSlet
  4. Jeg har boet her i over et år nu - og er stadig ikke færdig med at suge til mig - tror aldrig jeg bliver det.
    Du skal være velkommen Annemarie - lad os mødes over en kold øl.

    SvarSlet
  5. Lønstrup er en fantastisk skøn lille by, hvor jeg altid har holdt af at komme. Mine ex svigerforældre gennem næsten 20 år boede i Hjørring, og det var en fast tur når vi var hjemme at køre til Lønstrup. Hav en dejlig weekend. :-)

    SvarSlet
  6. Koselige bilder. Så ut som er virkelig fint sted å være!

    SvarSlet
  7. Takk for turen rundt omkring i idylliske Lønstrup!

    Jeg elsker Danmark, vi har feriert forskjellige steder, men ikke i Lønstrup. Det er visst mange steder i Danmark som slutter på rup.
    Nå har vi nok et sted å besøke, så takk for tipset.
    Fint L-valg.

    God helg ønskes fra Norge/Eidsvoll

    SvarSlet
  8. Da jeg så dine mange dejlige fotos fra Lønstrup, kunne jeg mærke, hvor meget jeg længes efter at komme en tur derop. Jeg holder allermest af Lønstrup ude for sæsonen, selvom ikke alt er åbent. Hvem ved, måske til sommer.

    SvarSlet
  9. Tak for rundvisningen i Lønstrup, en by jeg endnu ha til gode at besøge. Dejligt valg for L.

    SvarSlet
  10. Ett super perfekt val av dig för L......vi ska hälsa på goda vänner utanför Vejle i maj/juni och ska först besöka Skagen - och kan du tänka dig jag har hastigt tittat på kartan och tänkt att vi ska åka där efter kusten. Passar perfekt att jag fick denna information. Vi ska absolut åka till Lönstrup! Dessutom läser jag här hos dig att det är mycket hantverk, gallerier och keramik där....men det kanske är för tidigt maj/juni för att dessa ska ha öppnat? Har du tips på andra vackra orter i närheten?

    SvarSlet
  11. Takk for omvisningen i denne lille og sjarmerende byen! Jeg kunne godt tenke meg å besøke den en dag :)

    SvarSlet