FASTE LÆSERE

mandag den 16. januar 2012

FORSØGSGRIS ER GODKENDT.


I julegave fik jeg som før nævnt en Römertopf - eller stegeso som den hedder på dansk.
Rosa og Kristine havde store kvaler med at finde den i Danmark, da jeg havde set at man i Tyskland kan få den, hvor underdelen er glasseret indvendigt. Det kan man ikke i Danmark - det påstås at den ikke findes - men det gør den - de fandt heldigvis en på nettet i Tyskland.
Fornuftige - som de jo er - købte de en stor til 6-8 personer, da de ikke mente at det var en jeg ville bruge til dagligt. Det havde de nu ikke ret i - den har allerede været i brug 4 gange - men som de sagde - igen så fornuftigt - " man kan lave lidt i en stor, men ikke meget i en lille"  - og der har de jo ret.
Størrelsen betyder også at den, kun lige, kan gå ind i ovnen. Det er intet problem når den skal ind, for en Römertopf skal sættes i en kold ovn, men det er lidt svært når den skal ud. 
Et andet "problem" er at den skal stilles i vand i 10 min. inden brug - her er vasken ikke stor nok, så det bliver "10 min. på den ene side - og 1o min. på den anden".


Mens "grisen" trækker vand er der tid til at gøre grøntsager og kød klar.
Vi elsker grove rodfrugter - porrer, pastinak, rødbede, gulerødder, løg - men har også forsøgt os med flåede tomater fra dåse, rød og grøn peber, løg og masser af hvidløg. 
Kødet har været oksekød i tern, ribbensteg, kylling og oksebov 



Første gang - med oksekød i tern - havde jeg været lidt for flink med væde, men nu er jeg ved at have lært det - Tomatbunden til kyllingen blev dog siet og sovsen jævnet lidt.
 

Det hele har smagt super godt - 1. ret kunne godt have tålt en time mere i ovnen - og ribbenstegens sværd var - selv efter en tur under grill - ikke helt sprød, men alligevel god. 
Kyllingen og okseboven var helt perfekt.

Jeg er så super glad for min Römertopf - nu skal jeg bare lige vænne mig til at aftensmaden skal forberedes først på eftermiddagen for retterne skal have 3-4 timer i ovnen. 
Det næste forsøg bliver at bage brød i Grisen og næste gang vi kommer til Tyskland vil jeg se at finde en Römertopf til fisk.

 Tusind tak piger  OG Claus - det er en super gris.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar