FASTE LÆSERE

mandag den 8. februar 2010

CITRONER - CITRONER OG CITRONER

Akvarel af Jørn K. Andersen - Galleri Lønstrup.

Idag har jeg leget med citroner i køkkenet. Først fik jeg fyldt lidt i min flaske med "Universal-Citrus" - en opskrift jeg har TV-Nord - præsenteret af Pernille H. Steenberg.

UNIVERSAL-CITRUS

Finthakket skal og saften fra et par citroner blandes og trækker i køleskabet i mindst 12 timer inden det bruges.
Denne "saft" kan bruges i gryderetter, dressinger, til marinering af fisk - ja, også i et glas vand eller en kop the.
Siden jeg så udsendelsen i decembern har denne flaske været en fast bestandtdel i mit køleskab. Prøv den selv og se hvor skøn den er.

I min nyindkøbte bog "Toscansk kogebog" fandt jeg denne opskrift.

KOLD CITRONCREME.

10 personer



4 Ladyfingers
1 dl marsala eller portvin
4 æg - delt i blomme og hvide
100 g sukker
reven skal af 3 citroner.
½ l fløde.
  • Del Ladyfingers i stykker og stænk dem med vinen.
  • Pisk æggeblommerne hvide med sukker.
  • Pisk hviderne stive og vend dem forsigtigt i blommerne.
  • Pisk fløden og vend den i æggemassen sammen med kagestykkerne.
  • Fyld blandingen i 10 små skåle på 1 dl og frys disse højst 1 time. (skal ikke være stiv)
  • Pynt med brombær og hindbær og drys med flourmelis.
Mums det var godt - en sikker dessert også når der kommer gæster.
Hovedretten var ribbensteg på en bund af rodfrugter - også lækkert, så nu er vi godt forspiste.

1 kommentar:

  1. Hejsa Marianne - sikke en dejlig blog du har! Og hvor sjovt at du har hele to opksrifter med citroner ligenu hvor jeg har en masse kæmpe citroner! Tak for billederne fra Skagen - tænk der har jeg aldrig været. En dejlig onsdag til dig. KNUS

    SvarSlet